onsdag 7. desember 2011

Spot on!

Argh, må bare spy ut litt edder og galle. Kjøpte moderne belysning til kjøkkenet da vi pusset opp i sommer, ja sånn spotskinne som krever halogenspotter. Disse pærene skal liksom ha lang levetid, men siden juli har jeg vel skiftet lyspærer 3 ganger! Lampa som var der før var ikke noe pent syn kanskje, men lysstoffrørene som var i den varte og rakk, og jeg kan ikke huske å ha byttet dem noen gang på de tre årene vi har bodd her.

Bare så det er sagt. Jeg har kjøpt både dyre og billige hallogenpærer, men det ser ikke ut til å spille noen trille, begge typene slukner like fort. Lampa jeg kjøpte var heller ikke av billigste sort, og jeg HAR koblet den riktig, så jeg forstår ikke hvorfor lyspærene går stadig vekk.

Dette skjedde også med spotskinnen vi hadde i stua i vår forrige bolig, men der trodde jeg det var noe galt med det elektriske anlegget eller med et apparat, fordi vi hadde et par kortslutninger. Det samme har ikke skjedd her.

Kan noen som forstår seg på elektronikk og elektrisk strøm bedre enn meg forklare hvorfor dette skjer gang på gang, og hva slags lyskilde som er den mest stabile og gir best arbeidslys på et kjøkken?

På forhånd, takk!

Blogghilsen, Rachel

Bildet er lånt fra ikea.no og er den billige typen hallogenpærer jeg har brukt.

2 kommentarer:

  1. Ikke ta på halogenlamper med hendene. Fettet fra fingrene får glasset til overopphete. Hvordan det blir på et kjøkken med matsøl i tillegg kan en tenke seg.

    Det finnes jo LED lamper som passer i fatningen til halogenlampene, mange individer sier disse har bra lys nå...

    SvarSlett
  2. Takk, Henrik. Er påpasselig med å ikke ta på disse ømtålige pærene med hendene. Bruker sånn sugekopp som fulgte med til det formålet. LED er kanskje veien å gå. De blir ikke så varme heller. Hmm, takk for tipset!

    SvarSlett