mandag 20. august 2012

Bare barnemat?

Jeg priser meg lykkelig for at jeg har barn som spiser det meste. Jeg har skjønt at det ikke alltid er like lett å få i barna mat. Dessverre har jeg ingen mirakelkur. Barna her i huset har hatt sine perioder der de ikke har hatt lyst på spesielle ting, men de har alltid spist noe av det som har kommet på bordet. Her i huset gjelder kun to regler:

1. Du skal smake! Liker du det ikke, er det greit, men smake skal du.
2. Når det er middag, kan man ikke alltid få det man liker best. Alle får samme middag. Liker man det ikke, får man vente til kveldsmat. Ingen har vondt av å kjenne seg litt ekstra sulten(vi spiser dessuten sen middag, så det er aldri lenge til kvelds).

Jeg vet om foreldre som følger samme regler som oss, der barna fremdeles ikke vil spise. De lar barna være med på å lage mat, som de blir anbefalt av fagfolk og andre forståsegpåere,uten at de spiser mer av den grunn. Det er så visst ikke bare barnemat å få barn til å spise! Så mye har jeg skjønt.

Åkke som: Barn har matvett, de sulter seg ikke. Det går an å vokse opp på brødskive med leverpostei, biola og banan, selv om det ikke er å anbefale...

Hvis man ikke gir opp, kan det hende smått om senn at sarte barneganer, -tunger og -svelg venner seg til nye smaker og konsisteners. Det er iallfall lov å håpe, og prøve!

Jeg er i gang med menyer igjen. For at barna skal føle at de også kan få bestemme litt over hva de skal spise, får de lov til å komme med forslag til hva vi skal ha på menyen. De kan foreslå to ting hver, og så velger jeg ut én av de to rettene de har foreslått. Det blir fort de samme forslagene fra uke til uke, men av og til overrasker de. I forrige uke ønsket eldstemann seg risotto med spinat! Denne uka var ikke overraskelsene store: pannekaker, pasta og pizza... Så er det opp til mamma og pappa å lage noen vrier på klassikerne.

Ukemeny uke 34

man - Falaffel i pita med hvitløkssaus og salat
tir -    Honning og -chilimarinert kylling med byggris og wokede sukkererter
ons -  Brokkolisuppe og fleskepannekaker med tyttebær (gjerne fullkornsvariant)
tor -   Panert hysefilet med rotmos og råkostsalat
fre -   Fullkornpizza: "Barnas valg" (skinke og paprika)/Voksnes valg "spekeskinke og ruccola"
lør -   Black and white ytrefilet med grillet squash, aubergine og tomatsalat
søn -  Sitronbakt ørret med estragonpoteter og dampet brokkoli

Vel bekomme!

2 kommentarer:

  1. Så utrolig kreativ du er på middagdsfronten Rachel, imponerende.

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, Laila. Det er menyene som gjør at jeg klarer å finne på noe nytt. Planlegging er tingen. :)

    SvarSlett