mandag 6. august 2012

Hverdagen er her, på tide med nye menyer!

Ferien er for min del snart over og jeg må si jeg gleder meg til hverdagsmiddagene igjen. Ikke det at grillen har gått på høygir i sommer (tok den ut første gang i går!), men det blit litt ad hoc i ferien.

Jeg har bestemt meg for å prøve meg på hverdagsmenyene igjen. Det er mange fordeler med menyene. Det er lettere å planlegge, man spiser sunnere, og det blir billigere. Jepp, Kinder-eggenes tid er ennå ikke forbi!

Jeg abonnerer på sms-fra "Grønn hverdag", og  de minner meg på hver mandag at mandagen burde være kjøttfri. Jeg kjøper den. Det er godt med kjøtt, men det koster mye både for den personlige økonomien og for miljøet. Jeg prøver derfor å begrense familieinntaket når det er jeg som lager middagen. Man behøver ikke nødvendigvis så mye kjøtt for at det skal smake. Det betyr ikke at man behøver å lage veggis-mat, eller høykarbo-alternativer. Det er mange måter å drøye maten på. Dette kjente man til i "før-olje-tidsalderen", da Ola Nordmann ikke alltid hadde råd til salt i grøten... Bygg-gryn, bønner og linser metter godt, og sender ikke nødvendigvis blodsukkeret i været.

Her er ukas meny- uke 32

man -Hjemmelaget tomatsuppe m/ egg + fullkornspannekaker  m/ syltetøy
tirs -  Pepperstekt ørret m/byggris og salat
ons - Fullkornswraps m/tacokarbonadedeig, black -eyed-beans, avocado og tomater
tor -  Indisk kyllingwok med naturris, blomkål, sukkererter og gulrøtter
fre -  Fullkornspizza med skinke, mozarella, tomat og sylta chili
lør-   Mixed grill - med masse salat, grillet squash og aubergine
søn - Lettsaltet torsk med rotmos og ratatouille

Velbekomme!




2 kommentarer:

  1. mmmm, masse gode middagstips!
    Takker :-)

    SvarSlett
  2. Takk selv for hyggelig tilbakemelding. Skal presentere flere menyer utover høsten:)

    Rachel

    SvarSlett